Zoals het aloude gezegde vertelt: “Na regen komt zonneschijn”. En dat is precies wat wat gisteren hebben ervaren met het Gilde. Want we waren nog aan het bijkomen van de domper van het Kerstbier en daar was 11 december al: de Sing-in en de proefavond.

Sing-in en het resterende bier

We zullen proberen het niet te vaak meer te hebben over het mislukte Kerstbier. Maar dit heeft er wel voor gezorgd dat wij op zondag 11 december na de Kerst Sing-in met maar 32 biertjes stonden. Dit waren de “test bieren” die wij hebben gemaakt met de fruit-pasta’s. In totaal waren er 56 flesjes waarvan er 24 opzij zijn gelegd voor de proefavond. De overgebleven 32 biertjes stonden weer klaar om te verspreiden onder de mensen die naar de Sing-in waren gekomen.

De kerk zal bomvol. Er waren ongeveer 300 mensen die allemaal genoten hebben van de prachtige kerstliederen en het orgelspel. Na afloop duurde het ook niet lang voordat alle 32 biertjes weg waren. Ook de 11 geëtste bierglazen gingen als warme broodjes over de toonbank. Het deed ons goed om te zien dat “het Gilde” nog steeds bekend is onder de mensen. Zowel trouwe aanhangers als onbekende bier-liefhebbers hebben onze tafel kunnen vinden.
De dag begon goed.

Proefavond

De Gilde leden hebben al weken van tevoren de proefavond voorbereid. Presentatie gemaakt, lootjes geprint, beamer geregeld, tafel indeling verzonnen, verrassing geregeld, etc. En deze inzet heeft zijn vruchten afgeworpen. Want de proefavond was in één woord: GE-WEL-DIG. Rond 17:30 waren we klaar met de Sing-in en de kerk lag er weer vredig bij. Na een gezamenlijk maaltijd hebben wij in alle rust de voorbereidingen getroffen en om 19:00 stond alles klaar!

Patrick en Michael stonden bij de verlichte voordeur met onze poster om de gasten te verwelkomen. Iedereen was keurig netjes op tijd. Op een enkeling na die in de veronderstelling was dat de proefavond plaatsvond in de St. Bavo kerk op de grote markt. Gelukkig kwamen ze met de taxi niet al te laat bij de goede kerk.

We waren nog geen 5 minuten onderweg toen de presentatie abrupt verstoord werd de goedheiligman. Sinterklaas besloot ons nog even te verrassen met een bliksembezoek. Klaarblijkelijk had de Sint ook kerstbier besteld maar heeft hij de mail niet gelezen dat dit mislukt was. Gelukkig hebben we hem kunnen afwimpelen met enkele achter gebleven biertjes en konden we weer terugkeren naar de presentatie.

Na de presentatie was het tijd voor de rondleiding. Deze ging dwars door de kerk, langs de wandelgangen, de keuken en de vergaderzaal om zo via de tuin terecht te komen in het stookhok. Dit is waar het Gilde daadwerkelijk het bier brouwt. De aanwezigen vonden het super interessant en leuk om op plekken te komen waar je normaal gesproken nooit komt. Na een laatste bezoek aan de cave keerden wij allemaal weer terug naar de ontmoetingsruimte om de echte proefsessie te beginnen.

Onze grootste nachtmerrie was dat de proefbiertjes tijdens het openen zouden ontploffen. Dit zou wel een domper op de avond zijn. Maar niets is minder waar: alle biertjes waren perfect. Helder, goed schuim en vol van smaak. Iedereen kon goed proeven wat de verschillen waren tussen de 4 bieren en de voorkeuren verschilde per persoon. De avond werd afgesloten met een loting van een Hertog-Jan Grand Prestige en een Gilde glas.

Al met al kunnen wij zeggen dat dit een zeer succesvolle dag was. Een dag die veel energie kostte maar ook enorm veel energie gaf. De gesprekken die wij voeren met de mensen, de blijk van waardering en de interesse in onze hobby is wat deze dag tot een succes maakten. Op naar de volgende proefavond!

1. 13 december 2022 at 14:39
    Anita

Leuk!
    Bij de volgende proefavond kom ik ook. Zo weinig vrouwen op de foto’s, dat kan natuurlijk niet.
    Groetjes, Anita

Post comment