Brouwers
Gilde

Wij zijn een groep van enthousiaste vrijwilligers in de Adelbertusparochie in Haarlem-Noord. De liefde voor bier en het brouwen ervan is wat ons bindt. Wat ooit in 2011 is begonnen als een leuk idee is ondertussen gegroeid tot een echt Gilde met een fanatieke aanhang.

ltx-parallax-layer

Begonnen met pakketten

Het Gilde is ooit in 2011 begonnen met bierbrouwen op basis van kant en klare brouw-pakketten.

Vanaf 2011 tot ongeveer eind 2021 hebben wij onze bieren gemaakt met behulp van brouw-pakketten. Deze pakketten bevatten ingrediënten die al voorbereid zijn om direct te laten gisten. Het enkel toevoegen van gist, water en suiker volstaat om het daadwerkelijk bier te maken.

Elke keer probeerden wij andere pakketten uit en elke keer gingen wij de uitdaging aan om speciale (soms geheime) ingrediënten toe te voegen. Dit ging vaak gepaard met een uniek verhaal direct uit de parochie.

Een goed voorbeeld is Prestant 16′. Tijdens het gistingsproces hebben wij hout snippers toegevoegd die zogenaamd afkomstig waren van het kerkorgel wat op dat moment een uitbreiding kreeg.

• 2011
    Eerste officiële biertje in de kerk
    Het allereerste biertje werd succesvol gelanceerd in de kerk
  • 2014
    Testen met smaken
    Het Gilde brouwt aan de weg door te experimenteren met nieuwe smaken
  • 2018
    Naamsbekendheid en website
    De website werd gelanceerd en onze naamsbekendheid groeide buiten de parochie
    Laatste pakket-biertje
    Het allerlaatste pakket-bier is gemaakt. Vanaf nu begint het echt werk!
    Brouwen met echte ketels
    Het eerste bier wat met de nieuwe ketels is gebrouwen smaakte helemaal niet verkeerd.
  • 2022
    Cursus en leren
    Een cursus bierbrouwen wordt gevolgd en wij leren elke keer weer meer over het complete brouwproces

Brouwen met ketels

Het echte werk kan beginnen. Bier maken vanaf scratch is hele andere koek. Maar wij zijn niet vies van een uitdaging.

In de zomer van 2021 heeft het Gilde besloten om echte brouwketels aan te schaffen. Dit was gelukkig mogelijk door een intern project van één van de Gildebroeders. Hierdoor was het financieel mogelijk om deze stap te zetten.

Geen van de broeders had echt ervaring met het maken van bier op deze manier. Daarom hebben wij ons goed ingelezen, schrijven wij alle stappen en ingrediënten zorgvuldig op en zijn wij gestart met het brouwen van ons eerste echte eigen bier.

Door middel van cursussen en vallen en opstaan leren wij steeds meer over dit simpele, maar toch zeer complexe, proces om bier te maken.

Ontdek ons bier

Ben je benieuwd naar de biertjes die wij reeds hebben gemaakt? Lees alle verhalen en kom erachter waar onze inspiratie vandaan kwam.